Byalagsmöte i Helgeandsgården måndagen den 30 maj klockan 19 Dagordning: 1. Mötet öppnas. Föregående mötes protokoll och dagordningen godkänns. 2. Vi diskuterar uppläggningen av Augustifesten med inbjudna gäster från Fritidsgården, kyrkan, skolan, Byggleken, Dagcentralen, Korpen, hyresrätts- och bostadsrättsföreningarna, Coop, Pizzerian, Klosterblomman, Klostergårdens konditori, Netto m.fl. 3. Vi redovisar vad som hänt sedan föregående möte i vår kamp för Byggleken och avenboksdungen. Diskussion om den fortsatta verksamheten i denna fråga. 4. Valborgsfirandets ekonomi. 5. Tid för nästa möte. Förslag: 15 augusti. Höstens övriga möten: Måndagen den 19 september, måndagen den 24 oktoiber och måndagen den 28 november. 6. Övriga frågor. 7.Mötet avslutas. Protokoll från mötet den 18 april 2005 1. Mötet öppnades. Protokoll och dagordning godkändes. 2. Rapport från mötet om Lunds bibliotek i Järnåkra den 12 april. Diskusssion om framtida verksamhet. 3. Klostergårdens utbyggnad diskuterades. Byalaget har nu lämnat sitt yttrande om planen. Byalaget föreslår i yttrandet att Akelius stryker det fjärde huset så att Byggleken och avenboksdungen kan bevaras. Föräldragruppen som driver namninsamling för bevarandet av Byggleken redogjorde för sitt arbete. 4. Organisation för valborgsfirandet diskuterades. Gunnar, Bjarne, Jan m fl samlar in bränsle. Inger Hulting anhåller hos Fritidsförvaltningen om bidrag till framträdandet av Lunds Allmänna Sångförening. Gunnar lånar högtalare av socialdemokraterna och kontaktar Röda Kapellet. Samling i centrum för musik och tal om Byggleken, sedan vid Barn- och ungdomspsykologiska kliniken i S:t Lars som ska rivas och ersättas med bostäder. Därefter firande vid Höje å. 5. Nästa ordinarie möte äger rum måndagen den 30 maj och ägnas bl a åt att planera Augustifesten. Så många organisationer och butiksinnehavare som möjligt ska bjudas in. 6. Jan Engvald har gjort en stor insats genom att skapa en hemsida på nätet för Byalaget. Där kan vi lägga ut information, protokoll och kallelser. Jan Engvald planerar att lägga ut vårt yttrande till Byggnadsnämnden och bilder från valborgsfirandet där. Adressen är www.klostergardens-byalag. se. Webbmaster är Jan Engvald Vi hoppas kunna kommunicera med klostergårdsborna och hela Lunds befolkning mycket bättre genom hemsidan. Kanske kan den på sikt anknytas till kommunens hemsida. 7 Mötet avslutades. Gunnar Stensson, sekreterare.