"Bygglekens räddning" Frågan om Klostergårdens bygglek och fritis lyftes till kommunstyrelsenivå och avgjordes där, sedan politikerna enats om att bygga de fyra föreslagna sexvåningshusen och att flytta byggleken och fritis över cykelvägen. Enighet om fritidsgårdens provisoriska placering på asfaltplanen söder om den nuvarande byggnaden har rått länge. Det nya var att placera byggleken intill. Det är kommunen som äger den marken, medan Akelius hävdar att de äger det område där byggleken har legat i mer än trettio år. Byggnadsnämndens ordförande Gunnar Jönsson har offentligt lovat att byggleken ska bli permanent i det nya läget. Nu finns fakta på marken. Fyra paviljonger har byggts samman till en rektangel som blir den provisoriska fritidsgården. En femte paviljong har anslutits till denna rektangels östra kortsida. Det är den nya byggleken. Hur stort område som avsätts runt den nya byggleken är oklart. Barnen ska ju ha möjlighet att bygga sina kojor och höns och kaniner kräver utrymme. Där måste de politiker som engagerat sig för byggleken vara uppmärksamma för att resultatet i slutänden ska bli så bra som de hoppas. En ny fritidsgård/allaktivitetshus ställs i utsikt 2008. Det har talats om en fyrkant runt en atriumgård vid piazzan med Klostergårdsskolans östligaste länga en sida. Det skulle vara en bra lösning för centrum. Den provisoriska lösningen med fem paviljonger är dyr, det vet jag från skolsammanhang. Den utgör bara en kostnad. Inte minst av ekonomiska skäl är det angeläget att permanenta byggnader både för byggleken och fritidsgården uppförs snarast möjligt. Ansträngningarna att rädda avenboksdungen har varit förgäves. Många menar att sexvåningshus i det föreslagna läget strider mot den ursprungliga visionen av Klostergården. Men i och med att frågan avgjorts på kommunstyrelsenivå lär det vara svårt att få ändring till stånd. Det har i stort sett varit en rimlig dem okratisk process som lett till beslutet. Det känns dock lite egendomligt att man börjat bygga innan tiden för synpunkter på förslaget gått ut. Klostergårdsfesten firades i år med stort deltagande och engagemang, kanske på grund av den sammanhållning som debatten om utbyggnaden skapat. Gunnar Stensson, sekreterare i Klostergårdens byalag.