Söndagspromenader

nära Lund

Klostergårdens byalag anordnar söndagspromenader klockan 15, söndagarna den 30 maj, 6 juni, 13 juni och 20 juni.

Söndagen den 30 maj är tematSankt Lars-parken under omvandling.”

Om parkens historia och de stora förändringar som den genomgår med byggandet av ett nytt äldreboende, bostäder i sydvästra hörnet och den nya stadsdelen i det tidigare BUP-området.

Samling klockan 15 vid Öppenvårdscentralen i Sankt Lars.

Söndagen den 6 juni är temat ”Klostergården nu och i framtiden”.

Bland annat om förändringarna i norra Klostergården med ”Träffpunkt Klostergården”; ”skidbackehuset”, parkeringshuset vid Södra vägen, matcharenan och gröna stråket.

Samling klockan 15 utanför kyrkan i Klostergården

Söndagen den 13 juni är temat ”Den nära naturen. Vandringsleden söder om Höje å från Flackarp till Trolleberg”.

Om natur i Höjeå-dalen mellan odlingslandskapet och staden. Rik blomning garanteras. Lunds profil sedd från sydväst (dessutom Uppåkra, Jakriborg, Turning Torso och Barsebäck).

Samling klockan 15 vid Källbybadets entré.

Söndagen den 20 juni är temat ”Skånes odlingslandskap. En rundvandring från Tetrapak via Knästorp.”

Utsikt över Dalby kyrka, Romeleåsen, Uppåkra och Höje ås dalgång. Intressanta perspektiv på Lunds profil från sydöst.

Samling klockan 15 vid Öppenvårdscentralen i Sankt Lars.

Priset för att delta i promenaderna är 50 kronor per familj eller enskild vuxen.

Pengarna går oavkortat till Klostergårdens byalag för att finansiera dess verksamhet.

Klostergårdens Byalag, c/o Gunnar Stensson, tel 046-133171, mailadress: gstensson@hotmail.com.