Välkomna till Källby-vandringen söndagen den 20 med samling utanför kyrkan kl 14! Den kommer att bli lite besvärlig eftersom delar av det område som ska bli det nya Källby har varit vildmark de senaste 75 åren. Jag kommer därför att kort informera om ett par perspektiv innan vi går. Men alla kan följa med till det tänkta läget för stationen och fundera på "hur den ska formas till en bra plats" för att citera kommunens inbjudan till samråd den 21 och 28. Kommunen vill också rådgöra om hur vi kan göra Klostergården "till en mer attraktiv plats". Vi är mest oroliga för risken att mankan komma att göra Klostergården mindre attraktiv genom att bygga på korpfotbollsplanerna och störa gröna stråket ner till Höje å med kolonierna och odlingslotterna. Att öppna det stora, inhägnade och fula Södra företagsområdet för bostäder och grönområden är däremot enbart positivt. Där kommer planering och bebyggelse i närheten av stationen att kunna starta relativt snabbt. Det är viktigt att grönområdena blir stora och varierade. Det kan uppnås om bebyggelsen blir tät och frigör mark. Klostergården är ett fint exempel på hur det kan uppnås. Det dröjer troligen längre innan reningsverket kan öppnas. När det sker blir ett stort område frilagt och möjligt att forma till parkmark och naturområde i anslutning till dammarna med sitt rika fågelliv som ska bevaras. Jag vill i det sammanhanget påminna om att biblioteket arrangerar en föreläsning om Höje å och dammarna den 4 mars.